Maatschappij

Buschauffeur bij De Lijn, da's fijn!

20 februari 2019
Door:  Kabaal
Foto's:  Kabaal
De kinderreporters van Link in de Kabel gingen langs bij buschauffeur Charlotte voor een diepte interview op de bus...

Ymke, Aya en Imen nemen regelmatig de bus in Leuven. Ze vinden dat leuk en handig. Het is bovendien goed voor het klimaat, maar soms vinden ze ook dat de bussen te snel rijden en dat buschauffeurs wel eens onvriendelijk zijn. Hoe komt dat toch? Ze kregen de kans om al hun vragen te stellen aan Charlotte, een buschauffeur van De Lijn.  

Wilde je altijd al buschauffeur worden?

Charlotte: Ik heb dit altijd al willen doen, omdat ik graag wilde rijden. Een vrachtwagen besturen leek mij ook leuk, maar dit zijn vaak lange ritten naar het buitenland en met een gezin is dat moeilijker. Ik ben wel met een opleiding voor kleuterjuf begonnen, maar ik merkte snel dat dit niets voor mij was.

Hoe is het om een vrouwelijke buschauffeur te zijn? 

Charlotte: Ik vind het een heel leuk beroep. Het is waar dat er minder vrouwen als mannen zijn, maar dat stoort mij niet. 

Mij maakt het niet uit met welke bus ik rijd, als het maar wielen en een motor heeft!
- Charlotte

Hoe ziet een werkweek er voor jou uit?

Charlotte: Ik werk nu al 17 jaar als buschauffeur. Het is een ingewikkeld schema met vroege en late shiften. Dat wil zeggen dat ik iedere dag op een ander uur opsta of vertrek. Dat is zo omdat er meer bussen in de ochtend of in de avond nodig zijn, omdat dit drukke momenten zijn. Ikzelf kan wel goed uit aan het werkschema, maar voor anderen lijkt dit best ingewikkeld.   

Rijd jij steeds met dezelfde bus? 

Charlotte: Ik werk op verschillende lijnen. Meestal van Keerbergen naar Brussel-Noord, maar ik rijd ook in Leuven-Centrum en naar de luchthaven. Er zijn zeer veel bussen. ‘s Ochtends krijgen we een papier waarop staat welke bus we moeten gebruiken, wij kunnen onze bus dus niet zelf kiezen.

Sommige bussen rijden wel snel in Leuven. Hoe komt het dat sommige chauffeurs zo snel rijden? 

Charlotte: Het is zo dat een voorbijrijdende bus harder lijkt te rijden dan dat die echt rijdt. Omdat dit een groot indrukwekkend ding is en als de bus dicht langs jou rijdt, lijkt het dat hij heel snel rijdt.

In het centrum van Leuven mag een bus eigenlijk maar 20 km/uur rijden. Natuurlijk willen bussen graag op tijd bij hun haltes komen, dus kan het gebeuren dat chauffeurs daarom wat sneller optrekken. We hebben een heel goede opleiding gekregen. Normaal weten alle chauffeurs dat de veiligheid het belangrijkste is.

Het openbaar vervoer is wel een goede oplossing voor het klimaatprobleem, niet?

Charlotte: Het klimaat was niet de drijfveer voor mij om te beginnen als buschauffeur. Het is wel waar dat de bus nemen helpt tegen luchtvervuiling. Natuurlijk is dat is niet de enige oplossing voor het klimaat. Ik merk wel dat meer mensen de bus nu nemen, maar dat is vooral door de betere dienstverlening. Er rijden meer bussen op korte tijd langs de haltes, waardoor mensen het de moeite vinden om de bus te nemen in plaats van de auto.

Heb je al eens een ongeluk gehad met de bus? 

Charlotte: Neen, dat is nog niet gebeurd! Ik heb wel eens een keertje tegen een autospiegel gereden, maar ik heb gelukkig nog geen ongeval meegemaakt. In de rijschool worden we ook wel heel intensief opgeleid, zodat we echt goed met de bus kunnen rijden voordat we in het verkeer rondrijden.

Wat moet je doen om buschauffeur te worden? 

Charlotte: Je moet minstens 21 jaar zijn om buschauffeur te kunnen worden. Eerst moet je ingangsexamens doen en dan mag je aan de rijschool beginnen. Dit duurt ongeveer 6 weken. Je oefent de praktijk en de theorie. Zo leer je bijvoorbeeld hoe de ticketverkoop werkt, leer je goed rijden en parkeren.

Soms lijken buschauffeurs niet erg vriendelijk. Wat zijn de dingen die buschauffeurs vervelend vinden op de bus? 

Charlotte: Soms is er zo ontzettend veel lawaai op de bus, dat het stoort en dan zeg ik er ook wel iets van. Ook wordt er wel eens  afval achtergelaten en dat is niet prettig om achteraf op te ruimen. Op de schoolbussen wordt ook regelmatig ‘belletje trek’ gedaan. Dat is eigenlijk voor niemand fijn, want dan moet de bus onnodig stoppen en verliest iedereen tijd. Ik kan wel redelijk streng zijn en streng kijken, maar dat is ook wel nodig soms. Zo zal ik niemand op de bus laten die niet betaald heeft Betalen is verplicht voor iedereen!

Bedankt voor het interview en het fijne bezoek aan de rijschool!