Verhalen
School

The Village, leren zonder grenzen!

17 september 2021
Door:  Kabaal , Jef Lemmens
Foto's:  Jef Lemmens
'The Village', waar kinderen baas worden over hun eigen leerproces!

‘The sky is not the limit’, dat is wat de kinderen en begeleiders van ‘The Village’ uitstralen. Tijdens dit traject op de zomerschool zijn er geen grenzen, enkel dromen. Twee weken lang gingen de kinderen aan de slag. Onder de begeleiding van enkele gemotiveerde coaches namen ze hun eigen leerproces in handen. Wat willen zij graag leren? Wij spraken ter plekke met Gizelle (13) en coach Sophie.

WEEK 1: Op zoek naar inspiratie voor onze dromen

Gizelle:

Tijdens de eerste week kwamen er heel wat mensen langs op ‘The Village’. Zo kregen we bezoek van een psycholoog, een schrijfster, een professor van de Leuvense universiteit en een biologe. Elk met hun te gekke verhaal. Ze toonden ons dat er geen grenzen zijn aan dromen, dat je volop moet gaan voor wat je interesseert. Het was superboeiend om hun verhaal te horen, om vragen te stellen, om nieuwsgierig te zijn en enthousiast te worden.

 

Sophie:

De gastsprekers vertelden vanuit hun eigen ervaring. Ze inspireerden de kinderen om verder te kijken, om te durven dromen. We vertrekken hier vanuit het idee ‘It takes a village to raise a child’, je hebt een dorp nodig om een kind op te voeden. Als ieder van ons iets van zijn talenten of kennis doorgeeft aan de kinderen, is dat een enorme verrijking voor hen.

 

Gizelle:

Na het horen van al die verhalen was het aan ons. Tijd om eens goed na te denken. Wat wilde ik leren? Waar wil ik naartoe met mijn leven? Wat interesseert me? Door die vragen te stellen, kon ik uiteindelijk mijn leervraag voor de rest van het kamp bepalen.    


Mijn leervraag? Wat betekent het om rechter te zijn?
- Gizelle


Gizelle: 

Tijdens de scheiding van mijn ouders heb ik vaak met een rechter gepraat. Dat maakte best indruk op mij. Later wil ik ook rechter worden. Hopelijk kan ik dan ook iets betekenen voor kinderen of mensen in een moeilijke situatie.


WEEK 2: Het antwoord op mijn vraag… is een nieuwe vraag!


Gizelle:

In week twee ging ik aan de slag met mijn leervraag. Dat was niet gemakkelijk. Hoe meer ik over het beroep van rechter te weten kwam, hoe meer vragen ik had. Het leek wel een doolhof. Gelukkig kon ik met mijn vragen terecht bij een echte rechter. Een van de coaches hielp me deze te contacteren en een online interview te organiseren.

 

Sophie:

Zo proberen we elk kind te ondersteunen in zijn of haar leerproces. Al vinden we het wel belangrijk dat ze dat leerproces zelf in handen houden. Zo stuurde Gizelle zelf het mailtje om een afspraak te maken met de rechter.

 

Gizelle:

Ondertussen leerde ik ook heel wat van de anderen hun leervragen. Jade, April en Paulien noemen zich ‘The science bitches’. Zij werken rond chemische proefjes en biologie. Ook supercool.

 

Sophie:

Het is vooral belangrijk dat de kinderen beseffen dat hun leren niet stopt bij de school of de leerkracht. We sporen hen aan om zelf op zoek te gaan, zelf hun talenten en interesses te ontdekken. Het leuke daarbij is dat ik deze twee weken ook veel van de kinderen heb geleerd.


En dan? Het zwarte gat? Neen toch!

Gizelle:

Na ‘The Village’ ga ik nog wat verder uitzoeken wat mij interesseert en waar ik naartoe wil. En volgend jaar? Dan doe ik gewoon weer mee als er een tweede ‘The Village’ komt.

 

Sophie:

Dat lijkt er zeker aan te komen. In de tussentijd proberen we de kinderen uit de eerste editie blijvend te ondersteunen. Zo hebben al enkele van de experts toegezegd om ook na dit traject een mentor te worden voor de kinderen.

 

Gizelle:

Misschien ben jij er volgende editie ook wel bij? Ik vond het alleszins de max. Spelend leren, nieuwe vrienden maken en vooral heel erg mijn eigen ding doen. Dat smaakt naar meer!

ORGANISATIE:

Bieke Claes, Sophie De Breucker, Maryse Moors, Helga Schepers, Liesbet Depreeuw, Maarten Marien 



Een initiatief van

Jef Lemmens

Jeugd- en kinderwerker, kinderparticipatie
016 27 27 60