Technologie
Verhalen

We bouwen een game

22 oktober 2020
Door:  Kabaal , Jef Lemmens
Foto's:  Jef Lemmens
Een eigen game ontwerpen, programmeren en spelen. Het kan! Vraag maar aan onze buurtwerkingen.

Nour (11) en Jamal (12) zijn volop aan het programmeren als ik binnenkom in buurtcentrum Casablanca. Samen met de andere kinderen van Kinderwerking Kettelo maken ze hun eigen videogame. Wat?!!! Ja, je leest het goed, ze maken zelf een videogame. Drie woensdagnamiddagen lang gaan ze aan de slag onder de begeleiding van Link in de Kabel. Ook bij Kinderwerking De Kettekeet slaan ze stevig aan het programmeren.

Een game maken. Hoe begin je daaraan?  

STAP 1

Nour: Eerst moesten we beslissen wat voor game het zou worden. Wij kozen voor een racegame. Niets is zo leuk dan stevig gas te geven en door de bocht te scheuren.

Jamal: We wilden de speler de kans geven om de kleur van zijn wagen te kiezen. Daarom sloegen we direct aan het tekenen. Ieder ontwierp zijn eigen wagen met de kleuren die hij mooi vindt.

Nour: Ook de obstakels op de weg en de achtergrond moesten we zelf tekenen en kleuren. Al die tekeningen samen bepalen hoe onze game eruit ziet.

Jamal: Wel cool om je eigen ontwerp over het scherm te zien racen.


STAP 2

Jamal: Zodra we alle beelden in de computer hadden gestoken, werd het tijd om te programmeren. Zo zorgen we ervoor dat je de wagen kan besturen.

Nour: Dat is niet gemakkelijk, het lijkt wel alsof de computer een hele andere taal spreekt.

Jamal: Gelukkig kregen we hulp van Stef van Coder Dojo. Telkens we vast kwamen te zitten, stond hij klaar met een oplossing. Hij is een echte programmeerheld!


Wel cool om je eigen ontwerp over het scherm te zien racen!
- Jamal

STAP 3

Jamal: Zodra we klaar zijn met de besturing van de game, gaan we ook nog geluiden opnemen.

Nour: Ja, zonder geluiden zou het maar saai zijn. Als je ergens tegen rijdt, moet je dat ook horen.

Jamal: Volgende woensdag nemen we al die geluiden op. Het geluid van de motor en de remmen. Ook de toeter van de wagen gaan we opnemen. We gaan geen geluiden van youtube halen, de bedoeling is dat we alle geluiden zelf nabootsen.


STAP 4

Nour: Alles de game klaar is wordt die in een houten spelconsole geplaatst, net echt.

Jamal: We hadden ook graag een echt stuur gebruikt, maar wegens corona moet de volledige besturing met de voet gebeuren. Ik ben super nieuwsgierig of dat gaat lukken.  



Een initiatief van

Link in de Kabel
http://www.lidk.be/

Test zelf de games uit!

Wil jij de game van Jamal, Nour en de rest van Kettelo testen? Ben je benieuwd naar het videospel van De Kettekeet? Bezoek dan zeker de Arcade Gamehall tijdens Rode Hond.